Wednesday 12 November 2014

Cabaran Ibu menyusu ketika outstation

Cabaran untuk ibu menyusu ketika kerja outstation ni, pada emmy memang sangat mencabar kerana beberapa faktor. Antaranya adalah masa. Kerja outstation ni kita kena ambil kira masa kita ketika di tempat kerja tu. Bila masa ibu nak buat rutin pam. So peranan ibu disini sangat penting. Ibu kena pandai curi masa untuk lakukan rutin pam. Kalau tak nanti alamatnya cik 'B' akan membengkak. Sakit tau kalau dah start membengkak tu. Boleh buat demam. Bila kerja outstation ni ibu memang kena jadi 'Manusia Gigih'.

Emmy baru balik kerja dari Senai. So memang time dekat Senai, masa tu memang lari dari rutin harian pam waktu di kl. Nak tak nak, kena juga curi masa tu. Memang kena kuat dan gigih. Kalau tak kuat, kita akan mudah rasa down. Tidak dinafikan kerja luar sangat penat. Sebab tu supplemen Shaklee ini sangat penting bagi emmy. Kerana waktu macam ni lah badan kita akan jadi mudah letih dan penat. Ditambah pula kita ni ibu menyusu. Memang sangat letih.

Supplemen tu bukannya ubat boleh buat susu kita jadi banyak sekaligus. No. No. No. Jangan salah faham ye. Bila badan kita cergas, sihat ibu tak akan mudah rasa letih. Betul kan. So, kalau nak buat apa-apa kerja pun ok jer. Macam tu la juga dengan sesi mengepam susu ni. Bila kita cergas, nk buat rutin pam pun relax jer. Badan sihat. Otak kita tak stress.  Baru susu meriah.

Tempat kerja emmy ni ok. Walaupun kami kerja di plant, tapi dorang semua sangat supportive. Faham keadaan di mana ibu memerlukan masa dan tempat penyimpanan stok susu. Habis jer sesi pam, susu tu emmy akan letak dalam peti ais bahagian office admin, dan akan biarkan susu dekat situ sampai la emmy nak bertolak ke kl. Sebab kalau letak dekat hotel, susu susah nak beku.

Kita kena tau jarak perjalanan dari tempat kerja ke rumah. Sebab waktu traveling tu, kita kena pastikan susu tu beku ye. Dan jangan lupa bawak ais dan cooler bag sekali supaya stok yang kita bawa tu sentiasa berada pada suhu yang stabil. So susu tak rosak.

Alhamdulillah. Emmy masih lagi diberi peluang untuk menyusukan Nayli. Walaupun ada cabaran yang datang, jika kita sabar, pasti Allah SWT akan tolong kita. Kalau ada ibu-ibu yang selalu kerja outstation tu, kena pastikan badan kita sihat sepanjang hari dan jangan mudah putus asa. Korang kena jadi 'Manusia Gigih'! Jom support BF♥♥


Supplemen yang Emmy bawa ketika travel

Stok susu untuk Nayli dari Senai


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...