Thursday 9 October 2014

Soya bahaya! Jangan minum ESP Shaklee

Benarkah soya itu bahaya? Sehingga boleh mendatangkan pelbagai penyakit? Jika anda khuatir, sila kenali makanan anda dahulu. Dan jika anda masih lagi ragu-ragu, Jom kita kenali apakah ciri-ciri soya yang bagus;)

Perkara pertama dan yang paling penting adalah kita mengambil kira dari asas nya. Iaitu minuman ataupun makanan yang berasaskan soya itu adalah GMO ataupun NON-GMO. Apakah perbezaan antara kedua ini? Yang manakah lagi bagus?

PERBEZAAN ANTARA GMO DAN NON-GMO

GMO adalah Genetically Modified Organisms, yang bermaksud organisma yang telah diubahsuai dari peringkat genetik. Sama ada 'genetically engineered', 'genetically altered' atau 'genetically manipulated. Makanya soya GMO adalah soya yang sudah diubah genetiknya, yang boleh membuatkan soya tadi tahan pada serangan serangga perosak atau racun. Juga lebih pantas tumbuh dan dituai. Kos penghasilan lebih murah. TETAPI BAHAYA!

Manakala soya Non GMO adalah soya yang asli. Tiada pengubahsuaian. Terhasil dari benih soya asli, sehinggalah menghasilkan kacang soya. Ianya 100% selamat. 

APAKAH CIRI-CIRI DALAM PEMILIHAN PRODUK YANG BERASASKAN SOYA

1) Adakah soya tersebut ditanam Secara Organik?
Pastikan soya adalah dari sumber organik. Jika tidak organik, soya jenis ini bahaya. Ianya menggunakan baja kimia dan racun serangga. Mengandungi khasiat yang rendah, dah lebih merbahaya ianya tinggi nitrat. Nitrat yang tinggi membawa kepada risiko KANSER yang lebih tinggi.

2) Adakah soya tersebut cukup 9 Asid Amino?
Ini adalah ciri terpenting, soya yang selamat mengandungi asid amino lengkap. Dan untuk pengetahuan anda tubuh badan kita tidak boleh menghasilkan asid amino. Kekurangan asid amino akan menyebabkan fungsi tubuh terganggu. 

3) Menjalani Proses Genetik?
Disebabkan kos penghasilannya murah, ia juga memberi risiko kepada kesihatan kerana mengandungi TOKSIK.

4) Diproses Tanpa Haba?
Jika soya tersebut melelui proses menggunakan haba, maka nya kepanasan dari haba akan menyebabkan protein dalam soya HILANG! Jadi apalah fungsinya kita makan soya, kalau sudah tiada proteinnya.


5) Diproses Tanpa Hilang Fungsi Anti-Tiriod dan Anti-Pertumbuhan?
Jika soya telah diproses hingga hilang kedua-dua fungsi ini, akan menyebabkan sistem dalam tubuh badan terganggu. Seperti sistem reproduksi. Dan bahaya soya ini juga meningkatkan risiko kanser.

6) Soya Diproses Guna Air atau Alkohol?
Kacang soya yang diproses dengan alkohol akan mengurangkan 88% Isoflavone di dalam soya terhakis. Isoflavone adalah komponen yang mengurangkan risiko terkena kanser. Dan juga penting untuk tindakan hormon dan juga jisim tulang. Jika 88% telah hilang, maknanya apa yang kita makan adalah hampas soya sahaja.

7) Tambahan Kalsium?
Soya yang telah diproses (dibuang minyaknya) akan menyebabkan soya jadi berasid. Kalsium perlu ditambahkan untuk neutralkan semula soya. Soya berasid adalah bahaya untuk kesihatan.

Ini adalah langkah-langkah yang perlu diambil jika anda mahu membeli produk yang berasaskan soya. Ya, memang ramai yang di luar sana sangat suka akan minuman soya. Tetapi adakah anda memilih hanya yang terbaik untuk diri anda dan juga keluarga anda? 

APAKAH CIRI-CIRI SOYA YANG BAGUS 

Soya yang bagus mestilah :
  • Ditanam secara organik
  • Soya Non GMO
  • Lengkap dengan asid amino penting
  • Diproses tanpa haba
  • Masih ada fungsi anti-tiriod dan anti-pertumbuhan
  • Diproses menggunakan air
  • Dan soya telah ditambah formula calcium
Bertukarlah kepada ESP SHAKLEE kerana kesemua ciri-ciri soya yang bagus ada di dalam setiap 1 Tong ESP.


Siapa kata soya itu BAHAYA? Ia tidak akan BAHAYA jika kita sebagai pengguna bijak dalam membuat pilihan. Pilihan yang tepat menjamin kesihatan. ESP SHAKLEE adalah PRODUK 100% SEMULAJADI.

BUATLAH PILIHAN YANG BIJAK DEMI KESIHATAN ANDA & JUGA KELUARGA ANDA

3 comments:

  1. betul tu, sebagai pengguna kita mesti bijak membuat pilihan.. :D
    Balas kunjungan dari, http://akuvsdiashadhira.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup.. soya tidak bersalah dalam hal ini.. Apa-apa makanan yang berasaskan soya macam tempe tu boleh kita makan, cumanya jangan lah berlebih lebihan. itu sahaja.. Soya GMO dan NON GMO banyak perbezaannya. Kita mesti pilih hanya yang terbaik. betul tak? Kalau baju sekalipun, kita mesti nak pilih yang berkualiti, sama la tu. ESP dah terang-terang semulajadi kan, kenapa mesti ragu-ragu lagi. Tq sis atas komen anda:)

      Delete
  2. menarik.
    saya suka tempe.hihihi.
    pendek kata makan apa apa pon jgn berlebihan :).salam kenal

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...